Rullestol og Squats – hvad er sammenhængen?

Sponsoreret annonce

Rullestol og træning? Det er nok de færreste som vil forbinde squatøvelser med at sidde i en
kørestol. Men lad os alligevel overveje, om ikke der er en sammenhæng.

”Jeg skal ikke ned og sidde i en rullestol og blive en grøntsag.” Netop billedet af en grøntsag, som er helt afhængig af andres hjælp, er skrækscenariet for mange.”

Men blot fordi du er henvist til et kørende hjælpemiddel i en periode af dit liv, behøver det ikke betyde, at du blot sygner hen. Mange har en periode i rullestol, mens de genoptræner efter f.eks. en hjerneskade eller en blodprop.

Kan du squatte fra en rullestol?

Det korte svar er selvfølgelig nej. Hvis du har behov for at sidde i en rullestol, er benene i en stand, hvor du
ikke kan squatte.
Squatøvelser træner en lang række af kroppens vigtige muskler fra fødderne og op til nakken

  • Fødderne
  • Anklerne
  • Læggene
  • Haserne
  • Lårene
  • Ballerne
  • Maven
  • Ryggen

Og netop disse muskler og deres tilhørende led er særligt udfordrede, når du er havnet i en rullestol.

Squat som mål for rullestolsbrugeren

Derfor kan squat fremstå som målet for din genoptræning. Når du er kommet ud af kørestolen og er blevet rigtig stærk igen, så kan du squatte. Med mere og mere vægt. Den første start på squatøvelser for rullestolsbrugere er ganske enkelt at rejse sig op og sætte sig ned igen.
Helst uden at lade dig falde ned i sædet. I den proces træner du nogle af de muskler, som du får brug for, når du skal gennemføre en egentlig squat.

Hjælpemidler ved squattræning

Du kan med fordel anskaffe dig et godt, bredt squat-rack til din træning. Fra kørestolen kan du nemlig sagtens træne dine arme ved at løfte vægtstangen fra dit squat-rack. Få en hjælper til at placere vægtstangen i et passende lavt hak og løft det så op i højere og højere hak. På den måde træner du både dine arme, din ryg og dine mavemuskler.

Din første squat fra rullestolen

De kræfter, som du har vundet i armene, får du brug for, når du skal lave din første squat fra rullestolen.

Placér vægtstangen i skulderhøjde, mens du sidder i stolen. Grib fat i vægtstangen og løft dig op. Få en hjælper til at trække rullestolen væk, mens du har placeret fødderne på gulvet. Nu sænker du dig ned i en
dyb squat og løfter dig op igen. Hjælperen kører stolen på plads, og du sænker dig langsomt ned.I praksis er det pull-ups, men ved, at du har fødderne på gulvet, træner du de nerveforbindelser, som senere skal hjælpe med at styre dine ben i en rigtig squat.

Få den rigtige hjælp

Det kan ikke anbefales, at du blot går i gang med squattræning fra rullestol på egen hånd. Sørg for at få din fysioterapeut til at hjælpe dig. Så er du sikker på, at din squattræning ikke spiller negativt ind på din gangtræning og din øvrige genoptræning.
Held og lykke med træningen!