Squat bør være inkluderet i alle træningsprogrammer, da det er en ekstremt effektiv øvelse, der rammer stort set alle muskelgrupper.
Men hvis squat ikke gøres rigtigt, så kan denne effektive øvelse gøre mere skade end gavn.

Men heldigvis så er teknikken bag en god squat ikke raket videnskab, og den er forholdsvis nem at mestre for de fleste.

Sådan laver du en squat

Men inden du begynder at squatte, så skal du indstille squat stativet til den korrekte højde, hvor du hverken skal starte i en halv squat, eller du skal stå på tæer for at få stangen ud af stativet.

Når du har indstillet stativet, så er du klar til at lave dine squats.

Disse steps skal du igennem:

  1. Gå hen til vægtstangen og fordel dine hænder på stangen i skulderbredde og læg derefter stangen på den øverste del af ryggen.
  2. Nu har du vægtstangen på den øverste del af ryggen, og nu skal du blot presse stangen op og træde 2-3 skridt tilbage, så du plads til at udfører dine squats.
  3. Placer dine fødder lidt bredere end hoftebredde, og fødderne skal pege lidt udad.
  4. Tag en dybindånding, spænd i mavemusklerne, og gå vandret ned i den dybde, som din krop tillader uden, at din ryg begynder at bøje. (Ryggen skal være ret i hele squattet)
  5. Når du skal op igen, skal du presse vægtstangen op, imens du puster ud.
  6. Følg trin 4 og 5 til du har lavet alle gentagelser.

Hvor langt ned i squat skal man?

Hvis du er ny til squat, så er det en god ide at øve en masse squats uden vægt, da det oftest er nemmere at øve teknik uden vægt. Når du har styr på alle grundprincipperne, så skal du som minimum ned så dine lår er vandret – altså i 90 grader.

Hidtil har en squat, der er dybere end 90 grader blevet forbundet med øget chance for skader, hvilket er en misforståelse.

Det forudsætter selvfølgelig, at din teknik er korrekt, hvis du skal gå længere ned end 90 grader, ellers vil der være øget chance for skader specielt på ryg og lænd.

Om du skal gå længere ned end 90 grader, er meget et temperament spørgsmål, hvor nogle foretrækker så dybt squat som muligt, så man får mest ”range of motion”, men en dybere squat betyder også lavere vægtbelastningen.

Andre foretrækker en squat på 90 grader men med en højere vægtbelastning, da de mener det stimulerer muskeltilvæksten mere.

Kilde: https://massagepistoler.dk/